 |
Gäster: 1 Medlemmar: 0 På denna sida: 1 Medlemmar: 17, senaste: Hans Erik Å |
 |
|
 |
Historik | Ånge Flygklubbs flygplan | Inledning | | SE-ATT | Piper J-3C-65 (eg. L-4H-PI) Lill-Cub 1944 | SE-CEO | Piper PA-18A Super-Cub 150 1958 | SE-TKB | Scheibe L-Spatz 55 1955 | SE-SUF | Scheibe Bergfalke II/55 1956 | SE-SXP | Scheibe Bergfalke II/55 1959 | SE-GCI | Piper PA-18 Super-Cub 150 1966 | SE-TCB | Eiriavion PIK-16C Vassama 1964 | SE-TMR | Scheibe L-Spatz 55 1957 | SE-ERZ | Socata Morane Saulnier MS892A Rallye Commodore 150 1969 | SE-UAE | Grob G 109B 1984 | SE-UBZ | Scheibe SF 25C Falke 1973 | Källor | | Inledning | Vad är detta? | Detta är en liten sammanställning av fakta om de flygplan som Västra Medelpads Flygklubb och senare Ånge Flygklubb har haft i sin ägo. De uppgifter som finns med är bl a ägarförhållanden, tekniska specifikationer och uppgifter om kända haverier. | Materialet: | Målet har varit att endast använda obestridbara fakta, dvs officiella register, köpehandlingar, etc. Detta har lett till att en del händelser inte kunnat bestyrkas, och därför lämnats utanför denna sammanställning. Detta kommer sig av en mycket enkel anledning: det mänskliga minnet är inte perfekt. Det en person minns på ett sätt, minns en annan helt annorlunda. Om faktauppgifter skulle komma fram, läggs detta naturligtvis till. Ett stort problem har varit att få fram uppgifter om haverier. Man måste nästan känna till om, och i så fall när ett flygplan har havererat, för att kunna få fram uppgifter om haveriet. Jag har varit i kontakt med tre olika myndigheter, Luftfartsinspektionen, Statens Haverikommission och Riksarkivet, angående haverier, och ändå inte lyckats med att få fram alla uppgifter om alla haverier. De haveribeskrivningar som finns med är ordagrannt tagna ur respektive haverirapport. I övrigt angående de använda källorna hänvisas till källförteckningen i slutet. Meningen är att allt material som legat till grund för detta skall finnas tillgängligt i klubbstugan för den som eventuellt vill läsa mer om någon händelse. | Förkortningar använda i registret: | Ar | Avregistrerad | B | Besiktningsdatum | Br | Förstört av brand | Bu | Besiktningsperioden utgick | Eo | Ej officiellt infört | F | Förstört | Fd | Före detta | Ffg | Flög för första gången | Fn | Fuselage number (kroppsnr) | FV | Flygvapnet | I | Innehavare | Ir | Interimsregistret | H | Havererat | Lu | Luftvärdighetsbeviset utgick | Lv | Luftvärdigt | R | Registreringsdatum | Skr | Skrotat | Förklaringar: | | I Sverige (960701): | anger det antal flygplan av den aktuella typen som finns registrerade och är luftvärdiga enligt KSAK flygkalender | I klubben: | anger det datum då flygplanet bytte ägare enligt köpekontrakt, i de fall där dessa finns att tillgå | I klubben enl. registret: | anger det datum då flygplanet officiellt bytte ägare enligt luftfartygsregistret | s/n: | serial number, tillverkningsnummer | Ff: | flygförare, befälhavare | Pass.: | passagerare | | Christer Hägglund | SE-ATT Piper J-3C-65 (eg. L-4H-PI) Lill-Cub 1944 | Tillverkare: | Piper Aircraft Corporation, Lock Haven USA | Tillv. nr.: | 11979 | Tillv. år: | 1944 | Tillverkade (tot/detta år): | 5.677 st/2.001 st (L-4, ingen civil tillv. 1944) | I Sverige (960701): | 28 st | Tidigare reg. (land/bet): | USA/USAAF 44-79683 | I klubben: | 660630-700316 | I klubben enl. registret: | 660826-710521 | Typ: | Högvingat, tvåsitsigt (tandem) motorflygplan. Dukbeklädd stålrörs/träkonstruktion. | Registeruppgifter | | US Army Air Force (USAAF) | 440530 - 460508 | | Registrerad | 460928 | | Smålandsflyg AB, Jönköping | 460928 - 480316 | H | Jönköpings Flygplats, Jönköping | 470321 | H | Jönköpings Flygplats, Jönköping | 471214 | | Jämtlands Aero, Östersund | 480316 - 540617 | | Privatperson, Östersund | 540617 - 561115 | | Spökis Aero, Östersund | 561115 - 601228 | | Privatperson, Ånge | 601228 - 660826 | H | Ope flygfält, Östersund | 650916 | | Västra Medelpads Flygklubb, Ånge | 660826 - 710521 | | Privatperson, Ånge | 710521 - 710930 | | Motala Flygplanförening, Motala | 710930 - 780523 | | Privatperson, Vreta Kloster | 780523 - ff | Tekniska specifikationer | Motor: | Continental A65-8S s/n T-026335 | Effekt/varv: | 65 hp | Propeller: | Sensenich 72C wood s/n D-5860 | Tomvikt: | 310 kg (680 lbs) | Totalvikt: | 554 kg (1220 lbs) | Spännvidd: | 10,75 m (35,25 ft) | Längd: | 6,83 m (22,4 ft) | Höjd: | 2,03 m (80 in) | Bränslemängd: | 46 l (12 US-gals) | Max fart: | 140 km/h (87 mph) | March fart: | 117 km/h (73 mph) | Stall fart: | 61 km/h (38 mph) | Max stigning: | 13,7 m/min (45 ft/min) | Max höjd: | 3.500 m (11.500 ft) | Bränsleförbrukning: | 15,5 l/h (4,08 US-gals/h) | Haverier | | Haveridatum: | 470321 | Haveriplats: | Jönköpings Flygplats, Jönköping | Besättning: | Ff flygmekaniker G, saknade flygcertifikat | Beskrivning: | "Flygmek. G klargjorde SE-ATT för flygning och snavade, när han skulle stiga i flygplanet samt råkade därvid stöta till gasreglaget till fullgas med påföljd att G. ramlade omkull och fpl gav sig iväg på egen hand. Fpl välte omkull SMHI:s temp.kur och fortsatte till verkstadsbyggnaden, där skidorna fastnade, så att fpl stannade. Att skidorna fastnade på detta sätt förklarar de små skadorna, som på flygplanet inskränkte sig till splittrad propeller och skada mot höger vingspets/mot temp.kuren. Haveriet måste anses bero på ren olyckshändelse." | Påföljd: | Uppgifter saknas | Övrigt: | Inga personskador. | Haveridatum: | 471214 | Haveriplats: | Jönköpings Flygplats, Jönköping | Besättning: | Ff P, A-certifikat | Beskrivning: | "Under utkörning till start hade föraren sin uppmärksamhet riktad på andra landande flygplan och observerade ej befintlig gränsmarkeringsskärm rakt framför fpl. varför denna påkördes." | Påföljd: | Förarfel. Vidare uppgifter saknas. | Övrigt: | Flygplanets propeller samt glas på gränsmarkering skadades. Inga personskador. | Haveridatum: | 650916 | Haveriplats: | Ope flygfält, Östersund | Besättning: | Ff M, Nälden, saknade certifikat (elev under utb.), total flygtid 35 tim, pass. Kapten T, Frösön (lär.) | Beskrivning: | "I samband med sättning efter bedömningslandning brast landställsinfästningen och flygplanet sjönk ned på nosen och buken." | Påföljd: | Förarfel. Friad, inga vidare åtgärder. | Övrigt: | Flygplanets landställ med infästningar, samt propellern skadades. Inga personskador. | Övrigt | Köpt inkl. hjul, 1 par skidor samt div. tillbehör, fullt luftvärdig. Pris 15.500 kr Såld inkl. 1 par skidor samt div. tillbehör, fullt luftvärdig. Pris 16.500 kr Flygplanet tillverkades i fabriken i Lock Haven den 22 maj 1944, och rullades ut för leverans den 24 maj. Det levererades kamuoflage-målat olivgrönt och grått (Olive drab and gray) och extrautrustat med Scott 3-21 sporrhjul samt instrumentpanel anpassad för flygvapnet(!?!). (!?!). Tillverkningen av L-4H startade den 30 juni 1943 och totalt 1.801 st tillverkades. Av dessa skeppades 1.301 st till Europa och Afrika. Priset för de första 1.301 var 2.461 dollar/st, och för de sista 500 (däribland detta exemplar) var priset 2.654 dollar/st. Flygplanet levererades till US Army Air Force den 30 maj 1944, och skickades med båt från Newark, New Jersey till Eighth Air Force, som opererade i Europa. Flygplanet anlände till England den 17 juni 1944 och den 2 juli flyttades det över till Army Ground Forces. Från den 4 december 1944 och åtminstone fram till och med den 4 maj fanns flygplanet i tjänst hos 777th Field Artillery Batallion. Den 4-8 december 1944, 3-5 januari, 14 februari och 29 april-4 maj 1945 fanns flygplanet hos 50 MR+RS (Mobile Reclamation & Repair Squadron) i Maastricht, Holland. Om flygplanet var inne för översyner eller reparerades efter haverier eller andra skador framgår ej av materialet. Flygplanet såldes som överskottsmateriel den 8 maj 1946 till en okänd köpare, troligen Albin Ahrenberg. Typen användes inom US Army Air Force främst för artillerieldledning, övervakning, lätta transporter och samband (bokstaven L i typbeteckningen L-4 står för Liaison, samband). | Bild 1 Piper L-4 Grasshopper | Efter ankomsten till Sverige byggdes flygplanet, i likhet med ett stort antal andra Cubar, om av Ahrenbergs. Den blev då ett mellanting mellan den militära versionen L-4 och den civila versionen J-3, men fick i alla register beteckningen J-3C-65. Efter kriget kom totalt 89 st L-4 till Sverige och av dessa var 22 st fortfarande registrerade och luftvärdiga 970101. Cubarna såldes ofta till ett pris av 750 dollar/st vid de allierade surplus-lagren. Med dåtidens dollarkurs på ca 4,20 gav detta ett pris på 3.150 kr, dessutom tillkom en tull på 500 kr. Efter den ganska omfattande renoveringen såldes flygplanen, de flesta till flygklubbar, för 5.850 kr. | Bild 2 Piper J-3C-65 SE-ATT | SE-CEO Piper PA-18A Super-Cub 150 1958 | Tillverkare: | Piper Aircraft Corporation, Lock Haven USA | Tillv. nr.: | 18-6445 | Tillv. år: | 1958 | Tillverkade (tot/detta år): | 8.501 st/343 st | I Sverige (960701): | 4 st | Tidigare reg. (land/bet): | Sverige, Armén/51262 | I klubben: | 700525-740903 | I klubben enl. registret: | 700827-740518 | Typ: | Högvingat, tvåsitsigt (tandem) motorflygplan. Dukbeklädd stålrörskonstruktion. | Registeruppgifter | | Registrerad | 581011 | | Kungl. Maj:t och Kronan, anv. Arméflyget | 581011 - 600728 | Ar | Överfört till Armén, reg 51262 | 600728 - 630430 | R | Östersunds Flygklubb, Östersund | 630430 - 700827 | H | Åresjön, Åre | 650410 | | Västra Medelpads Flygklubb, Ånge | 700827 - 740518 | H | Faxälven, Ramsele | 740518 | Ar | Totalhaveri | 751029 |
Tekniska specifikationer | Motor: | Lycoming O-320 s/n 8869-27 | Effekt/varv: | 150 hk/2.700 rpm | Propeller: | Sensenich M74DM-56 s/n 22535 | Tomvikt: | 422 kg (930 lbs) | Totalvikt: | 795 kg (1.750 lbs) | Spännvidd: | 10,8 m (35,5 ft) | Längd: | 6,89 m (22,6 ft) | Höjd: | 2,03 m (80 in) | Bränslemängd: | 137 l (36 US-gals) | Max fart: | 209 km/h (130 mph) | March fart: | 185 km/h (115 mph) | Stall fart: | 69 km/h (43 mph) | Max stigning: | 29,2 m/min (960 ft/min) | Max höjd: | 5.790 m (19.000 ft) | Bränsleförbrukning: | | Startsträcka: | 61 m (200 ft) | | | Haverier | Haveridatum: | 650410 | Haveriplats: | Åresjön | Besättning: | Ff H, Brunflo, A-cerifikat, total flygtid 345 tim | Beskrivning: | "Höger landställsben vek sig under utrullning efter landning." | Påföljd: | Ingen, materialfel. | Övrigt: | Haveriet orsakades troligen av brott på höger främre landställsfästbult. Skador på flygplanet: höger landställsben deformerat, bukskador samt skador på stålrörskonstruktionen. Inga personskador. | | | Haveridatum: | 740518 | Haveriplats: | Faxälven, Ramsele | Besättning: | Ff B, Ramsele, A-certifikat, total flygtid 179 tim | Beskrivning: | "Under en olovlig lågflygning har föraren framfört flygplanet så att det kolliderat med en kraftledning. Motorn har härvid satts ur funktion, och under försök till nödlandning på vattnet har flygplanet kolliderat med ett träd, varefter det okontrollerat havererat på strandkanten." | Påföljd: | B dömdes 741126 till 20 dagsböter i Sollefteå tingsrätt "för underskridande av minimiflyghöjd". Angående ytterligare bestraffning hette det i domen att: "Eftersom vederbörande för närvarande ej innehar något gällande certifikat, finns ej anledning att vidtaga ytterligare åtgärder." | Övrigt: | B hade tillsammans med L, Ramsele hyrt flygplanet av Ånge Flygklubb, för att övningsflyga inför en repetitionsövning som artilleriflygare. | | | Övrigt | Köpt för 40.000 kr | Ersatt av Trygg Hansa efter haveri med 38.304 kr. | | Flygplanet tillverkades i fabriken i Lock Haven den 14 april 1958, och rullades ut för leverans den 16 april. Det levererades vitt och rött (Daytona White with Sante Fe Red trim) och extrautrustat med dubbelkommando och oljekylare. | | Flygplanet, med militär typbeteckning Fpl 51A, var under tiden i Arméflyget stationerat vid Artilleriflygskolan, ArtFlygS, i Nyköping och var Arméflygets första egna Fpl 51. Tidigare plan ägdes av AB Jordbruksflyg och hyrdes av Armén. Flygplanen i denna serie var till en början civilt målade (röda och vita) och med det civila registreringsnumret på bakkroppen. Sedan lackerades de emellertid om och fick den karakteristiska brun/gröna färgen och ett antal flourescerande band, bl a på båda vingarna och stjärtfenan. Det militära registreringsnumrets tre sista siffror (här 262) lackerades på stjärtfenan. De två första siffrorna i det militära registreringsnumret anger flygplanstypen, Flygplan (fpl) 51. | Fpl 51A | Mil. reg.nr. | Tillv.nr. | Civil reg. | Övrigt | 51257 | 18-6520 | SE-CKE | Såld till Köpings FK | 51258 | 18-6521 | SE-CKD | Såld till privatperson, Östersund | 51259 | 18-6454 | SE-CKA | Såld till Säffle FK | 51260 | 18-6455 | SE-CKB | Såld till Borlänge FK | 51261 | 18-6458 | SE-CKC | Såld till privatperson, Mellansel | 51262 | 18-6445 | SE-CEO | Såld till V:a Medelpads FK | Anm. Samtliga i tjänst 1958-63. Uppgifterna ur boken "Arméflygets historia". SE-CEO såldes egentligen först till Östersunds Flygklubb (se Ägarförhållanden). | Flygplanstypen användes bl a till artillerieldledning, flanköverakning, radiotransmittering, transporter, mm. Efter civila registreringen bogsering av segelflygplan, brandflyg samt allmänna nöjesflygningar. | Bild 3 Piper PA-18A Super Cub 150 SE-CEO | forts. "Historik" sida 2 | |
 |
| |