Huvudmeny
bullet Nyheter
bullet Ånge/Tälje (ESUJ)
bullet Forum
bullet Termikprognos
bullet Länkar
bullet Verksamhet
bullet Information
bullet Miljö
bullet Styrelse
bullet Bingolotto
bullet Länkar
bullet Historik
bullet Bilder
Välkommen
Användarnamn:

Lösenord:


Kom ihåg mig

[ ]
Online
Gäster: 6
Medlemmar: 0
På denna sida: 1
Medlemmar: 17, senaste: Hans Erik Å
Historik sida 2
Till "Historik" sida 1

SE-TKB Scheibe L-Spatz 55 1955
SE-SUF Scheibe Bergfalke II/55 1956
SE-SXP Scheibe Bergfalke II/55 1959
SE-GCI Piper PA-18 Super-Cub 150 1966
SE-TCB Eiriavion PIK-16C Vassama 1964
SE-TMR Scheibe L-Spatz 55 1957
SE-ERZ Socata Morane Saulnier MS892A Rallye Commodore 150 1969
SE-UAE Grob G 109B 1984
SE-UBZ Scheibe SF 25C Falke 1973
Källor


SE-TKB Scheibe L-Spatz 55 1955
Tillverkare: Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland
Tillv. nr.: 543
Tillv. år: 1955
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 4 st
Tidigare reg. (land/bet): Tyskland/D-8053, sen. D-8626, sen. D-4604
I klubben:
I klubben enl. registret: 720620-780406
Typ: Högvingat, ensitsigt segelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/träkonstruktion

Registeruppgifter
Fliegergruppe Leonberg, Tyskland 1
privatperson, Alsbach Tyskland - 70
Avregistrerat Tyskland 700601
Eo privatperson, Kungsör 2
Registrerat 710604
H Ångesjön, Ånge 780406
H Dalgränsen, Borlänge 730701
Västra Medelpads Flygklubb, Ånge 720620 - 780406
Östersunds Flygklubb, Östersund 710604 - 720620
Ar Totalhaveri
1 Levererad 550212 som byggsats, delvis monterad av Scheibe.
2 Har ansökt om registrering och fullföljer denna. Pris 8.500
kr.

Tekniska specifikationer
Spännvidd: 15,0 m
Längd: 6,3 m
Höjd: 1,6 m
Tomvikt:
Totalvikt: 265 kg
Max fart: 180 km/h
Stall fart: 65 km/h
Bästa glidtal:
Minsta sjunkhast.:

Haverier
Haveridatum: 730701
Haveriplats: Dalgränsen, Borlänge
Besättning: Ff B, Ånge
Beskrivning: Utelandning på fält med hinder. I slutet av fältet fanns
en sjö. Groud-loop strax efter landningen, varvid sporren hakade fast
i en tuva.
Påföljd: Uppgifter saknas
Övrigt: Haveriet skedde under DM-tävlingar
Haveridatum: 760404
Haveriplats: Ångesjöns is, Ånge
Besättning: Ff S, Ånge
Beskrivning: För låg fart på väg in mot landning gav att planet
vek sig i en sväng. S ådrog sig allvarliga skador, bl a benbrott
på båda benen. Totalhaveri.
Påföljd:
Övrigt: Delar av flygplanet finns kvar på Tälje för undervisning.
Övrigt
Ersatt av FÖS (Flygklubbarnas Ömsesidiga Skaderegleringskassa)
med 28.000 kr.


SE-SUF Scheibe Bergfalke II/55 1956
Tillverkare: Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland
Tillv. nr.: 215
Tillv. år: 1956
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 48 st
Tidigare reg. (land/bet): -/-
I klubben:
I klubben enl. registret:
Typ: Midvingat, tvåsitsigt (tandem) skolsegelflygplan. Dukbeklädd
stålrörs/ träkonstruktion

Registeruppgifter
Registrerat 560629
Borlänge Domnarvets Flygklubb, Borlänge 560629 - 691014
Östersunds Flygklubb, Östersund 691014 - 760401
Västra Medelpads Flygklubb, Ånge/KSAK 760401 - 760412
Norbergs Flygklubb, Norberg/KSAK 740612 - 920318
Norbergs Flygklubb, Norberg 920318 - ff

Tekniska specifikationer
Spännvidd: 16,6 m
Längd: 8,0 m
Höjd: 1,4 m
Tomvikt: 299 kg
Totalvikt: 440 kg
Max fart: 160 km/h
Bästa glidtal: 1:28
Minsta sjunkhast.: 0,72 m/s vid 70 km/h
Haverier
Uppgifter saknas.
Övrigt
-


SE-SXP Scheibe Bergfalke II/55 1959
Tillverkare: Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland
Tillv. nr.: 283
Tillv. år: 1959
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 48 st
Tidigare reg. (land/bet): -/-
I klubben: -840415, 891008-ff
I klubben enl. registret: 740212-840528, 911121-ff
Typ: Midvingat, tvåsitsigt (tandem) skolsegelflygplan. Dukbeklädd
stålrörs/träkonstruktion.

Registeruppgifter
Registrerat 590612
Landskrona Flygklubb, Landskrona 1 590612 - 620801
H 611106
KSAK 620801 - 680710
Östersunds Flygklubb, Östersund/KSAK 680710 - 740212
Ånge Flygklubb, Ånge/KSAK 740212 - 840528
Hudiksvalls Flygklubb, Hudiksvall/KSAK 840528 - 911121
Ånge Flygklubb, Ånge/KSAK 911121 - ff
1 Levererad 590401.
2 SE-SXP är idag överförd helt till Ånge
Flygklubb, (se även SE-SUF), trots att uppgifter om detta saknas i
registret.

Tekniska specifikationer
Spännvidd: 16,6 m
Längd: 8,0 m
Höjd: 1,4 m
Tomvikt: 299 kg
Totalvikt: 440 kg
Max fart: 160 km/h
Bästa glidtal: 1:28
Minsta sjunkhast.: 0,72 m/s vid 70 km/h
Haverier
En grundöversyn utfördes 611106 efter reparationer efter haveri.
Närmare uppgifter saknas.

Övrigt

Såld inkl. transportvagn, kapell, 2st fallskärmar, 1st Winther
barograf. Fullt luftvärdig samt grundinstrumenterad.
Pris inkl. SE-TMR och SE-TCB 93.000 kr.

Återköpt inkl. 1st radio ATR 720 inkl. laddare och accar,

1st fallskärm Irwin C41 nr 838, 1st fallskärm Irwin C46 nr 977,

1st transportvagn med registreringsnummer CXH 630 samt kapell. Fullt luftvärdig.
Pris 20.000 kr.

Bild 4 Scheibe Bergfalke
II/55 SE-SXP.


SE-GCI Piper PA-18 Super-Cub 150 1966
Tillverkare: Piper Aircraft Corporation, Lock Haven USA
Tillv. nr.: 18-8363
Tillv. år: 1966
Tillverkade (tot/detta år): 8.501 st/138 st
I Sverige (960701): 39 st
Tidigare reg. (land/bet): Sverige, Armén/51244
I klubben: 740905-840419
I klubben enl. registret: 750217-840523
Typ: Högvingat, tvåsitsigt (tandem) motorflygplan.
Dukbeklädd stålrörskonstruktion.

Registeruppgifter
Armén, reg 51244730607 - 730905 1
Lycksele Flygklubb, Lycksele730905 - 750217
Ånge Flygklubb, Ånge750217 - 840523
HTälje Flygfält, Ånge810404
Arvidsjaurbygdens Flygklubb, Arvidsjaur840523 - 860109
Privatpersoner, Arvidsjaur860109 - ff
1 Under denna tid var flyplanet civilt registrerat
på Kronan, dock endast för att förenkla vid försäljningen.
Tekniska specifikationer
Motor: Lycoming O-320-A2B s/n L-16198-27A (sen. L-19919-27A)
Effekt/varv: 150 hk/2.700 rpm
Propeller: Sensenich M74DM s/n K7443
(sen. 74DM6-O-53 s/n K27064)
Tomvikt: 422 kg (930 lbs)
Totalvikt: 795 kg (1.750 lbs)
Spännvidd: 10,8 m (35,5 ft)
Längd: 6,89 m (22,6 ft)
Höjd: 2,03 m (80 in)
Bränslemängd: 137 l (36 US-gals)
Max fart: 209 km/h (130 mph)
March fart: 185 km/h (115 mph)
Stall fart: 69 km/h (43 mph)
Max stigning: 29,2 m/min (960 ft/min)
Max höjd: 5.790 m (19.000 ft)
Bränsleförbrukning:
Startsträcka: 61 m (200 ft)

Haverier
Haveridatum: 810404
Haveriplats: Tälje Flygfält, Ånge
Besättning: Ff W, Ljungaverk, A-certifikat, total flygtid 96 tim, pass. H, Ånge

Beskrivning:
"Vid start efter tankning av flygplanet inträdde motorstopp på
ca 200 fots höjd. Under efterföljande nödlandning på
ett kalhygge slog flygplanet runt och erhöll omfattande skador. Under
bärgningen av vraket tillstötte ytterligare skador."
Påföljd:
"Verket finner flygklubbens åtgärder" (se Övrigt:) "tillfyllest
för att förhindra en upprepning av händelsen. Ärendet
föranleder inga ytterligare åtgärder och betraktas för
verkets del som avslutat." Orsaken till haveriet var vatten i bensinen.
Orsaken till detta kunde ej fastställas, utan ansågs bero på
flera olika omständigheter, bl a väderomslag, den lilla mängd
bränsle som återstod i tankarna vid tankningen, att tankningen
skedde ur ett fat med bara ca 40 liter bensin kvar samt dålig täthet
mellan pumphandtaget och fatet vid lagring. Det konstaterades dock att vattnet
med största sannolikhet kommit in i flygplanets tankar vid tankningen.
Övrigt:
Inga personskador. Skadan bedömdes som totalhaveri, men flygplanet
reparerades ändå. De åtgärder klubben vidtagit och
som åsyftas var:
1.
Handpumpens filterinsats skall bytas med 6 månaders intervall istället
för 12 månader.
2.
Tankning av flygplan från den aktuella tankningsanläggningen
skall alltid ske med användning av sämskskinnstratt.
3.
Efter avslutad tankning skall bränslefatet alltid förslutas med
fatets lock.

Övrigt

Köpt inkl. kapell och skidor, fullt luftvärdig. Pris 47.000 kr.

Såld inkl. skidor, kapell, hjul och div. reservdelar (magnet, hjullager
mm). Lev. fullt luftvärdig vid tach.tid 3207,34 tim. Pris 140.000 kr.

Flygplanet tillverkades i fabriken i Lock Haven den 24 januari
1966, och rullades ut för leverans den 25 januari. Modellen anges vara
PA-18-150 men på protkollet från leveransbesiktningen står
det inom parentes L21-B, modified. Det levererades lackerat olivgrönt
(Olive Drab) och extrautrustat med Deluxe-paket, vacuum pump och sugXXXXX,
samt modifierad instrumentpanel från L21-B.

Den serie som inköptes 1959, med militär typbeteckning
Fpl 51B, fick först ett civilt registreringsnummer i serien SE-CKF
- CKL, för att sedan avregistreras och vid försäljningen
1973 få ett nytt civilt registreringsnummer i serien SE-GCP - GCT.
De serier som inköptes 1963 och 1966, med militär typbeteckning
Fpl 51B, registrerades endast militärt och fick inget civilt registreringsnummer
förrän vid försäljningen 1973. Dessa registreringsnummer
låg i serien SE-GCA - GCO.

Flygplanen i denna serie var redan från början
lackerade i den karakteristiska brun/gröna färgen och ett antal
flourescerande band, bl a på båda vingarna och stjärtfenan.
Det militära registreringsnumrets två sista siffror (här
44) lackerades på stjärtfenan. De två första siffrorna
i det militära registreringsnumret anger flygplanstypen, Flygplan
(fpl) 51.


Fpl 51B
Mil. reg.nrTillv.nr.I tjänst Civ. reg.Övrigt
51251 18-68041959-67SE-CKITotalhaveri 670306
5125218-68021959-73SE-CKGSåld till Vilhelmina FK, SE-GCP
51253 18-68051959-66SE-CKKTotalhaveri 660302
51254 18-68061959-73SE-CKLSåld till N:a Upplands FK, SE-GCR
51255 18-68011959-73SE-CKFSåld till Ekshärads FK, SE-GCS
51256 18-68031959-73SE-CKHSåld till KSAK Ålleberg, SE-GCT
51245 18-79181963-73 Såld till Salaortens FK, SE-GCK
51246 18-79191963-73 Såld till Norsjö FK, SE-GCL
51247 18-79201963-73 Såld till Falbygdens FK, SE-GCM
51248 18-79211963-73 Såld till Nyköpings FK
51249 18-79221963-73 Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCO
51250 18-79231963 Totalförstörd 1963
51234 18-85411966-73 Såld till Östersunds FK Segel, SE-GCA
51235 18-85421966-74 Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCB
51236 18-85441966-73 Såld till Halmstad Segelfk, SE-GCC
51237 18-85451966-74 Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCD
51238 18-85471966-73 Såld till Uppsala FK, SE-GCE
51239 18-86001966-73 Såld till Malmö Segelfk, SE-GCF
51240 18-86021966-70 Totalhaveri 700224
51241 18-84411966-73 Såld till V:a Gästrike FK, SE-GCG
51242 18-83611966-73 Såld till Kalmar Segelfk, SE-GCH
51243 18-83621966 Totalhaveri 660701
51244 18-83631966-73 Såld till Ånge FK, SE-GCI
Anm. Uppgifterna ur boken "Arméflygets historia".
51244 (sen. SE-GCI) såldes egentligen först till Lycksele Flygklubb
(se Ägarförhållanden).

Bild 5 Piper PA-18 Super Cub 150
SE-GCI (före renovering)
Bild 6 Piper PA-18 Super Cub 150 SE-GCI
(efter renovering)


SE-TCB Eiriavion PIK-16C Vasama 1964
Tillverkare: Eiriavion, Lahti Finland
Tillv. nr.: 33
Tillv. år: 1964
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 4 st
Tidigare reg. (land/bet): -/-
I klubben: 741008-840415
I klubben enl. registret: 741024-840528

Typ:

Midvingat, ensitsigt segelflygplan. Fanérklädd träkonstruktion.

Registeruppgifter
Registrerat 640812
Uppsala Flygklubb, Uppsala640812-651229
Privatpersoner, Lidköping651229 - 720411
Privatpersoner, Lidköping 720411 - 741024
Ånge Flygklubb, Ånge741024 - 840528
Hudiksvalls Flygklubb, Hudiksvall 840528 -
HHudiksvalls Flygplats, Hudiksvall870608
Ar Totalhaveri 871217

Tekniska specifikationer
Tomvikt:
Totalvikt:
Spännvidd:
Längd:
Höjd:
Max fart:
Stall fart:
Bästa glidtal:
Minsta sjunkhast.:

Haverier
Haveridatum: 870608
Haveriplats: Hudiksvalls Flygplats, Hudiksvall
Besättning: Ff 32 år, S-certifikat, total flygtid 119 tim
Beskrivning:
"Under inflygning för landning påbörjade föraren
en sväng på baslinjen. Flygplanet stallade och gick i spinn.
Spinnen fortsatte ned till marken. Bidragande orsaker till haveriet var
svängar på låg höjd och förarens ringa aktuella
flygträning."
Påföljd:
"Med hänsyn till de uttalanden som redan föreligger angående
förbud mot svängar på låg höjd, meddelar SHK
inga särskilda rekommendationer."
Övrigt:
Totalhaveri. Flygföraren avled vid haveriet.

Övrigt

Köpt inkl. transportvagn samt 1st fartmätare, 1st höjdmätare,
magnetkompass, grovvariometer, el-variometer samt Libell, fullt luftvärdig.
Pris 24.500 kr.
Såld inkl. transportvagn, kapell, 1st fallskärm, 1st radio ATR
720 inkl. laddare och accar. Grundinstrumenterad och fullt luftvärdig.
Pris inkl. SE-TMR och SE-SXP 93.000 kr.

Bild 7 Eiriavion PIK-16C Vasama SE-TCB


SE-TMR Scheibe L-Spatz 55 1957
Tillverkare: Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland
Tillv. nr.: 5
Tillv. år: 1957
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 4 st
Tidigare reg. (land/bet): Tyskland/D-1425
I klubben: 780407-840415
I klubben enl. registret: 780424-860605
Typ: Högvingat, ensitsigt segelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/

träkonstruktion.

Registeruppgifter
Avregistrerat Tyskland721107
Registrerat 730619
Privatperson, Göteborg730919 - 780424
Ånge Flygklubb, Ånge780424 - 860605
Hudiksvalls Flygklubb/privatperson, Hudiksvall860605 - 860605
Privatpersoner, Delsbo860605 -

Tekniska specifikationer
Spännvidd: 15,0 m
Längd: 6,3 m
Höjd: 1,6 m
Tomvikt:
Totalvikt: 265 kg
Max fart: 180 km/h
Stall fart: 65 km/h
Bästa glidtal:
Minsta sjunkhast.:

Haverier
Uppgifter saknas.
Övrigt
Köpt inkl. kapell och transportvagn, fullt luftvärdig. Pris 11.700
kr.
Såld inkl. transportvagn och kapell. Levererad utan gällande
luftvärdighetsbevis och med transportvagn oregistrerad. Pris inkl.
SE-TCB och SE-SXP 93.000 kr.

Bild 8 Scheibe L-Spatz 55 SE-TMR


SE-ERZ Socata Morane Saulnier MS892A Rallye Commodore 150 1969
Tillverkare: Socata, Frankrike
Tillv. nr.: 11442
Tillv. år: 1969
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 5 st
Tidigare reg. (land/bet): Danmark/OY-DJR
I klubben: 801016-820714
I klubben enl. registret: 801120-821018
Typ: Lågvingat, fyrsitsigt (2+2) motorflygplan. Plåtbeklädd
metallkonstruktion.

Ägarförhållanden
Registrerat 700615
Skåneflyg, Eslöv - 801120
Ånge Flygklubb, Ånge, mfl 801120 - 821118
Privatperson, Åmål 821118 - ff
Tekniska specifikationer
Motor:
Effekt/varv:
Propeller:
Tomvikt:
Totalvikt:
Spännvidd:
Längd:
Höjd:
Bränslemängd:
Max fart:
March fart:
Stall fart:
Max stigning:
Max höjd:
Bränsleförbrukning:
Startsträcka:

Haverier
Uppgifter saknas.
Övrigt
Köpt fullt luftvärdig. Pris 62.000 kr.
Såld fullt luftvärdig. Pris 55.000 kr.
Flygplanet var en andelsmaskin med totalt 13 ägare, där ÅFK
ägde en del.


SE-UAE Grob G 109B 1984
Tillverkare: Burkhart Grob Flugzeugbau, Mattsies Tyskland
Tillv. nr.: 6293
Tillv. år: 1984
Tillverkade (tot/detta år): 324 st/104 st
I Sverige (960701): 6 st
Tidigare reg. (land/bet): -/-
I klubben: 840624-ff
I klubben enl. registret: 840525-ff
Typ: Lågvingat, tvåsitsigt (side-by-side) motorsegelflygplan. Byggt
i plast.

Registeruppgifter
Registrerat 840525
Ånge Flygklubb, Ånge 840525 - ff
Tekniska specifikationer
Motor: Grob 2500 E1
Effekt/rpm: 90 hk/2400 rpm
Tomvikt: 620 kg
Totalvikt: 850 kg
Spännvidd: 17,4 m
Längd: 8,1 m
Höjd: 1,7 m
Max fart: 240 km/h
March fart: 190 km/h
Stall fart: 73 km/h
Bästa glidtal: 1:28
Bränsleförbrukning: 13 l/h vid 75% belastning
Startsträcka: 194 m
Landningssträcka: 205 m

Haverier
Inga.

Övrigt
Köpt ny från Grob för 326.142 kr inkl. huvkapell extrautrustat
med positionsljus på vingspetsar, strob-light, tåspetsbromsar
på höger sida och golvfönster

Bild 9 Grob G 109B SE-UAE


SE-UBZ Scheibe SF 25C Falke 1973
Tillverkare: Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland
Tillv. nr.: 4482
Tillv. år: 1973
Tillverkade (tot/detta år):
I Sverige (960701): 27 st
Tidigare reg. (land/bet): Tyskland/D-KEIB
I klubben: 890123-ff
I klubben enl. registret: 890404-ff
Typ: Lågvingat, tvåsitsigt (side-by-side) motorsegelflygplan. Dukbeklädd
stål/
träkonstruktion.
Registeruppgifter

Flugsportvereinigung Radolfzell, Tyskland 1
Avregistrerat Tyskland
Registrerat 840404
Ånge Flygklubb, Ånge 890404 - ff
1 Levererad 731115

Tekniska specifikationer
Motor: Limbach SL 1700 EA
Effekt/rpm: 65 hk/3.550 rpm
Tomvikt: 375 kg
Totalvikt: 580 kg
Spännvidd:
Längd:
Höjd:
Max fart:
March fart: 140 km/h
Stall fart:
Bästa glidtal:
Bränsleförbrukning:
Startsträcka:
Landningssträcka:
Minsta sjunkhast.: 1,0 m/s vid 70 km/h

Haverier
Uppgifter saknas på tiden i Tyskland. Inga haverier sedan ankomsten
till Sverige. Flygplanet utsattes 890816 för ett mindre sabotage. Utdrag
ur polisanmälan:
Brottet: Någon har på okänt sätt slagit hål
på undersidan utav vänster flygplansvinge. Hålet upptäcktes
efter inspektion före flygning den 16 augusti.
Skador: Hål i vänster flygplansvinge ca 1dm x 5cm. Reparationskostnad
ca 500 kr

Övrigt

Köpt för 213.748 kr.

Bild 10 Scheibe SF-25C Falke SE-UBZ


Källor

Böcker, tidskrifter, mm
Bowers, Peter M Piper Cubs
Luftfartsinspektionen Haverirapport SE-ATT 650916
Luftfartsinspektionen Haverirapport SE-CEO 650410
Luftfartsinspektionen Haverirapport SE-CEO 740518
Luftfartsinspektionen Haverirapport SE-GCI 810404
Luftfartsmyndigheten Haverirapport SE-ATT 470321
Luftfartsmyndigheten Haverirapport SE-ATT 471214
Lundström, Per-Anders (Red.) Arméflygets historia
Olsson, Bertil Dålig och motorsvag, artikel i Pilotmagazinet nr 5 1997
Penner, Helmut Motorsegeln heute
Statens Haverikommission Haverirapport SE-TCB 870608
Svensk Flyghistorisk Förening Svensk civilregister SE-A, B & C

Register, mm
Luftfarsverket Handlingar ur Luftfartygsregistret
US Army Air ForceRegisterkort 44-79683

Korrespondens
Datum TypFrån Ämne
970131 Brev Östgöta Arméflygbataljon, Övlt BurmanFd militära Piper Cubar
970323 Brev Göran StigssonBrev ang. SE-ATT
970806 E-postUS Air Force, Archie DiFantePiper L-4
970806 Brev US Air Force, Archie DiFante
970813 Brev Statens Haverikommssion, L NordqvistBrevet 1997-08-10
970815 Fax Luftfartsinspektionen, Klas G BaskAng. Ånge FK:s flygplan
970820 Brev Colin M SmithPiper L-4H Cub
970822 Brev Clyde Smith JRATT, CEO och GCI
970825 E-postUS Air Force, Archie DiFanteCub
970827 E-postGrob Luft-Raumfahrt, Constanze BaaderYour letter dated 10.08.97
970829 E-postGrob Luft-Raumfahrt, Constanze BaaderGrob G 109B in 1984
970902 BrevRiksarkivet, Henrik SvenssonAng. haverirapporter för…

I övrigt enligt kontrakt, köpehandlingar, kvitton, besiktningshandlingar,
mm.
Sidan uppdaterad 1998-10-19 i enlighet med Datalagen.
Till "Historik" sida 1

This site is powered by e107, which is released under the terms of the GNU GPL License.
{THEMEDISCLAIMER}